Haluatko kehittää ostotoimintaasi? Siirtyä operatiivisesta suuntautumisesta strategiseen asetelmaan?
Perustuen perusteelliseen analyysiin ja ajankohtaisiin vertailuarvoihin kehitämme yhdessä kanssasi "huipputason ostotoiminnan", joka pystyy hyödyntämään olennaisia menestystekijöitä.
Ostoprosessin strategialla on aina kaksi erilaista ulottuvuutta.
Ensimmäinen ulottuvuus koskee ostopalvelun kehittämistä, tavoitteena sen suorituskyvyn parantaminen. Mitä aiheita tulisi parantaa, mitä rakenteita, prosesseja, menetelmiä, työntekijöitä ja osaamista tarvitaan tulevaisuudessa.
Toinen ulottuvuus keskittyy nykyisiin ja tuleviin markkinoihin, eli ostettuihin tavaroihin ja palveluihin.
Ostoprosessit määrittävät organisaation suorituskykyä ratkaisevasti.
Ne määrittelevät, miten hankinta toimii yrityksessä ja miten yhteistyö muiden toimintojen sekä toimittajien kanssa sujuu. Ostoprosessien uudelleen suuntaamisen jälkeen on:
- Yhteistyö tarpeenhaltijoiden kanssa parantunut
- Hankinta on aikaisemmin mukana hankintaprosesseissa
- Hankinnan suuntaaminen on strategisempaa ja arvonluovuttavampaa
- Prosessien käsittely on tehokkaampaa ja nopeampaa
Ostoprosessin läpinäkyvyys on, kuten muissakin yritystoiminnoissa, tärkeä edellytys menestyville jatkotoimille.
Lopulta voi hallita vain sitä, mitä voi mitata ja tarkistaa. Perinteisten mittareiden, kuten toimittajien toimitusvarmuuden tai saavutettujen säästöjen, lisäksi on järkevää valita kattavampi lähestymistapa, joka keskittyy koko ostoprosessiin ja sen systemaattiseen kehittämiseen.