Yhteinen 90/65 AS (tasatut siivet) on erityisesti suunniteltu käytettäväksi moottoriteillä rakenteissa, jotka aiheuttavat pituussuuntaisia liikkeitä ± 15 (mm) ja pystysuuntaisia liikkeitä jopa 10 mm.
Se koostuu puristetusta kumikupolista, joka on vulkanisoitu kahteen 65x80x9 mm T-profiiliin ja kiinnitetty levyyn sopivan halkaisijan klamppeilla, jotka on sijoitettu keskietäisyydelle 240 mm. Puristettu kumimateriaali yhdessä teräksisten profiilien kanssa, joihin se on vulkanisoitu, muodostaa vedenpitävän järjestelmän ja kattaa saumattomasti koko tienpohjan leveyden.
Vedenpitävyys alueilla, jotka ovat lähellä liitosta, varmistetaan asianmukaisilla vedenpitävillä materiaaleilla.
POS.
Kuvaus
Materiaali
A
80x80x9 "T" profiili S235JR EN 10025
B
Vulkanisoitu kumiprofiili CR 65 Sh/A CNR 10018
C
A.M. klamp Ø16X15 ÷200 FeB 44K
D
Päällyste
Nämä liitokset koostuvat normaalisti elastomeerisesta rakenteesta, johon kovettamisprosessin tai muun teknologisen prosessin avulla on lisätty metalliprofiileja, jotka muuttavat elastomeerisen rakenteen jäykkyyttä tai kantokykyä tietyissä kohdissa. On olemassa kaksi pääalaryhmää riippuen mekanismista, jota käytetään liitoksen laajentamis-/supistumiskyvyn saavuttamiseksi, nimittäin:
- elastisella muodonmuutoksella, jossa on leikkausjännitystä, asianmukaisesti valmistetuilla sopivilla elastomeerisilla alueilla;
- elastomeeristen profiilien elastisella muodonmuutoksella, joiden suunniteltua geometriaa muutetaan normaalisti taivutusjännitysten avulla.
Tämän tyyppisten liitosten ominaisuus on, että tiheällä pinnalla on sarja poikittaisia rakoja, jotka ovat tarpeen tarvittavien elastisten muodonmuutosten kehittämiseksi.
TYYPIT:
- RAN 50 S
- GPE 50/100/150
- GPE 200/250
- GPE 300
- GPE 400
- RAN P
- ALFA 25
Tämä laajennusliitos on suunniteltu absorboimaan pitkittäisiä ja poikittaisia siirtymiä kansilla, joiden jänneväli on enintään 25 metriä ja jotka kattavat jopa 50 mm:n rakoja. Se koostuu:
• ankkurointijärjestelmä, joka koostuu teräksisistä ankkurikiinnikkeistä (ankkuripultit) sopivilla mitoilla ja poikkileikkauksilla;
• CNR 10018/85 -standardin mukaisista vahvistetuista kumielementeistä, jotka kiinnitetään levyihin ja koostuvat keskeisestä siltaosasta ja kahdesta teräskantavasta elementistä, edellyttäen aikaisempaa epoksihartsin asettamista;
• hypalon-kourusta, joka on kiinnitetty kahteen levyn päähän epoksilaastilla.
POS.
Kuvaus
Materiaali
A
Rakopeittävä levy
Dielektrinen vulkanisoitu kum
B
M12 ankkurointijärjestelmä
C
Kouru Hypalon
D
Muunneltua bitumia
E
Epoksilaasti S Fip 180
F
Perustason palautus
Kuituvahvistettu sementtilaasti
G
Sideaine
H
Tien pinta
Original RAN P expansion joint suitable to absorb displacements of the decks up to 1000 (mm) as well as relative rotations between consecutive slab heads and their relative movements both in the vertical and transverse direction consisting of:
• CNR 10018/85-compliant modular reinforced rubber pads consisting of a central bridging plate and two side bellows equipped with anti-lift bar, free to move along stainless steel plates, assembled in situ;
• mechanical anchoring system consisting of threaded bars or, as an alternative, multidirectional clamps and anchor rods, depending on site requirements;
• stainless steel gutter;
• "L"-shaped stainless steel profile for under pavement waters drainage;
• epoxy mortar strips connecting the joint elements and the bituminous pavement.
JOINT TYPE
TOTAL MOVEMENT (mm)
*X (mm)
Y
(mm)
BRIDGE P. (mm)
BELLOWS
RAN P 400
400
55
760
220
DOUBLE + SINGLE
RAN P 500
500
65
890
270
DOUBLE + DOUBLE
RAN P 600
600
75
1040
320
DOUBLE + DOUBLE
RAN P 700
700
85
Nämä liitokset saadaan vastakkain asettamalla kaksi sormimaisen metallielementin: jokainen on kiinnitetty omaan päähänsä, mikä varmistaa, sopivan toisiinsa kytkeytymisen ansiosta, ajotien jatkuvuuden laajenemisen/ supistumisen tapauksessa.
Niiden staattinen asettelu voi toimia palkkina kahden kannattimen päällä, kun sormi lepää molemmilla päillä tai hyllynä, kun se ulkonee yhdestä päästä. Erityinen laite, yleensä oja, on tarpeen varmistamaan raon vedenpitävyys.
Asennusvaiheessa on kiinnitettävä erityistä huomiota kohdistukseen ja pään kiinnittämiseen, erityisesti hyllyasettelun tapauksessa.
Poikkeuksena erityisjärjestelyille tämäntyyppinen liitos sallii rajoitetut poikittaiset siirtymät.
TIPOLOGIE:
SFE 90/65
GP
FE C
modulaarisen elementin pituus = 1000 mm
PAIKKA.
KUVASTUS
MATERIAALI
A
Siirtymäkaista EPOBLOCK ME 3C
B
M20 Kiinnitysjärjestelmä
C
Vesikouru Hypalon
D
"L"-muotoinen viemäriprofiili X5 CrNi 1810-UNI 8317
E
Liukupaperi X5 CrNi 1810-UNI 8317
F
Tiiviste EPOBLOCK ME Granulaatti
Laajennusliitos koostuu:
CNR 10018/85 -standardin mukaisista modulaarisista vahvistetuista kumipatjoista, jotka koostuvat kahdesta levystä, vulkanisoidusta kumivälikappaleesta tiivistämiseksi ja pintavesien poistamiseksi;
mekaanisesta kiinnitysjärjestelmästä, joka on valmistettu teräksisistä ruuvipulteista tai monisuuntaisista puristimista sekä ankkuripulteista tai kierretyistä tangosta, riippuen työmaan vaatimuksista;
hypalonista valmistetusta ojanpohjasta;
"L"-muotoisesta ruostumattomasta teräksestä valmistetusta profiilista, joka on tarkoitettu päällysteen veden poistamiseen;
epoksisementtilaatoista, jotka yhdistävät liitoskappaleet ja bitumipäällysteen.
POS.
Kuvaus
Materiaali
A
Tiiviste EPOBLOCK ME Sidos
B
Siirtymäkappale EPOBLOCK ME 3c
C
Sementtilaasti FIBER-VAHVISTETTU SEMENTTILAASTI
D
M12 Kiinnitysjärjestelmä
E
Oja Hypalon
F
"L"-muotoinen viemäriprofiili X5 CrNi 1810-UNI 8317
GP-tyypin teräs sormiliitokset, jotka soveltuvat kannen siirtymien absorboimiseen jopa 250 mm (+ I 25), koostuvat:
• patentoituun ankkuri-/tukijärjestelmään, joka on valmistettu sopivasta profiilista ja pituudesta;
• sopivasti mitoitettu ja muotoiltu ruostumattomasta teräksestä valmistettu ränni.
• aktiivisesta yläosasta, joka koostuu ylikannattavasta metallisormijärjestelmästä, joka on valmistettu COR-TEN-teräksestä, ja varustettu pultteilla, muttereilla, aluslevyillä jne.;
• alustan vedenpoistosta, joka koostuu ruostumattomasta teräksestä valmistetusta "L"-muotoisesta profiilista.
LIITOSTYYPPI
KOKONAISSIIRTO
(mm)
KORKEUS
H
(mm)
LEVEYS*X
(mm)
RAO
*Y (mm)
ANKKURIT
Z
(mm)
ANKKURIT
T
(mm)
ANKKURIT
ø (mm)
GP 50
50
30
400
60
80
45
M16
GP 100
100
30
470
80
105
45
M16
GP 150
150
35
545
105
130
45
M20
GP 200
200
40
620
130
155
45
M24
GP 250 250
45
820
155
180
45
M24
Sormielementin pituus = 480 mm
* keskimääräinen rako
POS.
KUVASTUS
MATERIAALI
A
Sormielementti S355J2WP EN 10025
B
Tiiviste EPOBLOCK ME Legante
C
Siirtymäkaista EPOBLOCK ME 3C
D
Pohja EPOBLOCK ME 3C / Betoni FIP
E
Ankkuri
modulaarisen elementin pituus = 1000 mm
Sij.
Kuvaus
Materiaali
A
Siirtymäkappale EPOBLOCK ME 3C
B
M20 Kiinnitysjärjestelmä
C
Vesikouru Hypalon
D
"L"-muotoinen viemäriprofiili " X5 CrNi 1810-UNI 8317
E
Liukupaperi X5 CrNi 1810-UNI 8317
F
Tiivistysaine EPOBLOCK ME Granulaatti
Tämäntyyppinen liitos on erityisesti suunniteltu moottoritiekäyttöön rakenteissa, jotka mahdollistavat vaakasuorat liikkeet jopa 15 mm ja pystysuorat liikkeet jopa 5 mm. Sen ominaisuuksien vuoksi se voidaan asentaa mihin tahansa rakenteeseen, olipa se sitten teräsbetonia, esijännitettyä betonia tai terästä. Se koostuu:
• Hypalon-kourusta, joka päättyy ääripäissään verkkoon, joka kiinnittää sen levyyn;
• neopreenista, uritetusta pallosta, jonka sopiva poikkileikkaus lepää yläsiipien päällä levyn reunoilla, syvennettynä väliin.
Hypalon-kouru varmistaa kannen vedenpitävyyden ja veden poistamisen tienpinnalta. Se on saumaton kourutyyppi ja se kattaa koko tienpinnan oikealla kaltevuudella, ja se on kiinnitetty levyyn epoksihartsilla ja pohjamaalilla varustetun verkon avulla.
Neopreenipallon tehtävänä on tukea ylittyvää päällystettä.
LIITOSTYYPPI
KORKEUS
H (mm)
LEVEYS
*X (mm)
VÄLI
*Y (mm)
Pieni pallo
43
45
Max 20
Keskikokoinen pallo
77
80
Max 40
Suuri pallo
90
Laajennusliitos, joka koostuu:
• CNR 10018/85 -standardin mukaisista modulaarisista vahvistetuista kumipatjoista, jotka koostuvat keskimmäisestä siltalevystä ja teräslevyihin vulkanisoiduista sivutukielementeistä;
• mekaanisesta kiinnitysjärjestelmästä, joka koostuu kierretyistä tangoista tai vaihtoehtoisesti monisuuntaisista puristimista ja ankkuripulteista, riippuen työmaan vaatimuksista;
• hypalon-kourusta;
• "L"-muotoisesta ruostumattomasta teräprofilesta, joka on tarkoitettu päällysteen vedenpoistoon;
• epoksimassasta valmistetuista nauhoista, jotka yhdistävät liitososat ja bitumipäällysteen.
LIITOSTYYPPI
KOKONAISLIIKKEEN MÄÄRÄ (mm)
KORKEUS
H(mm)
LEVEYS X(mm)
RAO
Y(mm)
ANKKURIT Z(mm)
GPE 50
50
42
250
*35
75
GPE 100
100
56
366
*60
115
GPE 150
150
83
555
*85
190
modulaarisen elementin pituus = 2000 mm
* keskimääräinen rako
SIJ.
KUVAUS
MATERIAALI
A
Tiiviste EPOBLOCK ME Granulaatti
B
Siirtymäkaista EPOBLOCK ME 3C
C
M16 Kiinnitysjärjestelmä
D
Kouru Hypalon
E
"L"-muotoinen vedenpoistoprofiili " X5 CrNi 1810-UNI 8317
Laajennusliitos, joka on erityisesti suunniteltu käytettäväksi moottoriteillä rakenteissa, jotka aiheuttavat pituussuuntaisia liikkeitä ± 15 (mm) ja pystysuuntaisia liikkeitä jopa 10 mm. Se koostuu puristetusta kumiputkesta, joka on vulkanisoitu kahteen 80x80x9 mm T-profiiliin ja kiinnitetty laatalle sopivan halkaisijan klamppeilla, jotka on sijoitettu 240 mm:n välein.
Puristettu kumimateriaali yhdessä teräksisten profiilien kanssa, joihin se on vulkanisoitu, muodostaa vedenpitävän järjestelmän ja kattaa saumattomasti koko tienpohjan leveyden. Vedenpitävyys liitoksen läheisyydessä varmistetaan sopivilla vesitiiviillä materiaaleilla.
POS.
Kuvaus Materiaali
A
65x80x9 sormituki "T" profiili S235JR EN 10025
B
Vulkanisoitu kumiprofiili CR 65 sh/a cnr 10018
C
A.M. klamppi Ø 16x150÷200
FeB 44K
D
Rakennusliitos
Kuituvahvistettu sementtilaasti
E
Ränni Hypalon
F
"L" muotoinen viemäröintiprofiili X5 CrNi 1810-UNI 8317
G
Epoksihartsilaasti
H
Tien pinta