Joustavan raidejärjestelmän "Railflex" sovellus tasoristeyksissä on luonteenomaista täydellinen raideeristys, joka toteutetaan jatkuvan joustavan bootin ja elastomeeristen raidekiinnikkeiden avulla. Tämän seurauksena suora kosketus raiteen ja sen teräs tukirakenteen välillä vältetään.
Pääominaisuudet joustavasta materiaalista:
-Erittäin korkea kuormankantokyky
-Erittäin korkea kyky varastoida ja vapauttaa energiaa
-Erinomainen väsymiskestävyys toistuvassa käytössä
-Korkea iskunkestävyys, jopa negatiivisissa lämpötiloissa
-Hyvä kemiallisten aineiden ja kosteuden kestävyys
-Erittäin korkea leikkauskestävyys ja kulutuskestävyys
-Erinomainen spesifikaatioiden ylläpito ajan myötä (ei paljon ikääntymistä)
Railflex-järjestelmä toimii sekä dynaamisesti että kineettisesti.
1. Dynaaminen:
Pyörän rullauksen aiheuttamat tärinät suodattuvat elastomeerisilla tuilla, ja niiden siirtyminen perustuksiin vähenee eristysmateriaalin vaimennusvaikutuksen ansiosta. Perustuksen kuormitus vähenee, ja sen rappeutuminen hidastuu tai pysähtyy. Lisäksi, koska raide on joustavasti tuettu, dynaaminen iskuvoima (pyörä raiteella) alenee, jolloin pyörä on vähemmän "aggressiivinen" raiteelle, mikä johtaa pyörien ja raiteiden kulumisen vähenemiseen.
2. Kineettinen:
Kun raide, joka on kiinnitetty Railflex-järjestelmän mukaisesti, altistuu poikittaiselle käytölle raiteen yläpinnalla, raide liikkuu hieman sivulle samalla kun se taipuu kevyesti. Tämä raiteen ylityö muuttaa luonnollisesti kaarevan akselin aseman kineettisiä olosuhteita ja mahdollistaa energisemmän palautumisen raiteen keskelle suoralla linjalla. Nämä vaikutukset ovat myös erittäin suotuisia pyörien ja raiteiden kulumisen vähentämiselle.
"RAILFLEX"-järjestelmän säätö tasoristeykseen.
Kuvaus:
- Tässä kuvattu järjestelmä tarjoaa seuraavat edut: toteutuksen nopeus maksimaalisen esivalmistuksen ansiosta; nopea toteutus rautatie- ja maantieliikenteelle; raiteen helppo vaihto ilman tien tuhoamista; ei huoltoa.
- Raiteet asetetaan kahdelle teräsuralle.
- Kaksi teräsuraa on yhdistetty toisiinsa virtaviivoilla.
- "Urat/virtaviivat"-kokonaisuus muodostaa jäykän kehyksen, jonka pituus on muunneltavissa tarpeiden mukaan.
- Langallinen verkko on hitsattu kahden uran sisäpuolille sekä ulkopuolelle, jotta voidaan luoda kehys materiaalille, jota käytetään tasoristeyksen viimeistelytöissä (betoni, hiekka,...).
- Metallikehykset on suojattu ruostumiselta.
- Kehykset asetetaan urille vahvistetulle joustavalle bootille ja kiinnitetään elastomeerisilla raidekiinnikkeillä.
Mahdolliset vaihtoehdot:
- Asiakkaan toiveiden mukaan voidaan harkita kahden raiteen sähköeristystä.
- Järjestelmä voidaan suunnitella suoriin osiin sekä kaarteisiin. Tässä tapauksessa suojakaide voidaan suunnitella pienille säteille. Suojakaide on myös täysin eristetty metallikehyksestä, joten se on eristyksessä perustasta tukien ja elastomeeristen aluslevyjen kautta.
- Järjestelmä voidaan toteuttaa eri tyyppisille raiteille.
- Raiteen ja urien sisäpuolten väli täytetään seuraavasti: uran pohjalle kaadetaan pieniä kiviaineksia 80 cm korkeudelle. Korkeampi tilavuus täytetään sopivalla teollisella vaahdolla. Tarvittaessa voidaan ehdottaa vedenkeruulaitetta tasoristeyksen molemmissa päissä. Molemmat päät voidaan mukauttaa tilojen asetteluun. Tasoristeyksen molemmissa päissä on suunniteltu suojalaite yhdysliitosta vastaan.
Sovellus:
- Kehykset asetetaan raiteiden pohjalle.
- Kehykset tasataan ja linjataan raiteen kanssa.
- Kokonaisuus valetaan (nopeasti kovettuva betoni).