Ideointi alkaa liiketoimintasuunnitelmiesi ja tavoitteidesi sekä kykyjesi, vahvuuksiesi ja rajoitustesi ymmärtämisestä. Sen jälkeen tarkastelemme markkinatrendejä, kilpailijoiden tuotteita ja alan parhaita käytäntöjä sekä samankaltaisilla alueilla.
Analysoimme tämän tiedon, sitten annamme mielikuvituksemme lentää ja luomme ideoita. Tämän prosessin aikana löydämme oivalluksia ja tunnistamme mahdollisuuksia.
Miten päätämme, mitkä ideat ovat hyviä?
- Toteutettavuus: Onko idea riskialtis insinöörityölle tai vaatiiko se monimutkaisia prosesseja?
- Haluttavuus: Ovatko kohdeasiakkaat innoissaan ideasta?
- Elinkelpoisuus: Valitsevatko asiakkaat tämän idean kilpailijoiden tuotteiden sijaan?
- Aika markkinoille: Tarvitseeko tuote paljon sertifiointeja tai ovatko toimitusajat pitkiä?
- Investointi: Onko kehityskustannukset liian korkeat?
- Uutuus: Täyttääkö idea markkinaraon?
- Brändin johdonmukaisuus: Sopii ehdotettu tuote nykyiseen tuoteportfoliosi?
- Vaistotunne: Oletko innoissasi ideasta?